Fotografia

Ariel w Polsce

Spis

Facebook

© Copyright ArielKlub.pl

© Copyright ArielKlub.pl

          W połowie lat 30. na rynku pojawił się nowy, duży gracz: Dom Techniczno-Handlowy Leon Leszczyński z Warszawy. W tamtym okresie był on generalnym przedstawicielem w Polsce takich marek jak Ariel, BSA, Brough Superior, James, Matchless czy Velocette. Ograniczono sieć punktów sprzedaży do 6 największych miast: Warszawa, Łódź, Katowice, Kraków, Lwów oraz Poznań. Prowadzono ekspansywną próbę reklamy nie tylko w prasie branżowej ale również czasopismach sportowych, w prasie codziennej. Zamiast jednostronicowych ulotek wydawano wielostronicowe, kolorowe katalogi na papierze wysokiej jakości. Nie przyniosło to jednak spodziewanego skutku i liczba motocykli w latach 1933-1939 w archiwalnej fotografii Ariel jest prawdziwą rzadkością. Przyczyną tego były zapewne skutki wielkiego kryzysu, ale przede wszystkim wprowadzenie do sprzedaży polskich motocykli - głównie Sokół 600, Sokół 200, MOJ 130, objętych 20% zwrotem podatku dochodowego za zakup motocykli produkcji polskiej. Dla przykładu - w 1938 roku Sokół 600 kosztował 2300zł a Ariel VB 600 równowartość 2700zł (bez możliwości uzyskania zwrotu podatku). W tamtym czasie sieć sprzedaży motocykli Sokół była bardzo rozbudowana, pamiętać należy również o znacznie lepszej dostępności części zamiennych a także zastosowaniu metrycznych  gwintów i łożysk.

Czasopismo Moto  ,  maj 1939.

          Początek lat 30. to era wielkiego kryzysu. Spadek produkcji polskiego przemysłu, ogromne bezrobocie oraz szybko rosnąca inflacja nie zachęcały do zakupu zagranicznych motocykli. Zaobserwowano widoczny spadek sprzedaży. Pomimo znacznego rozwoju sieci sprzedaży oraz zwiększenia zaangażowania w reklamy prasowe liczba sprzedawanych motocykli była znacznie poniżej oczekiwań.

          Początki sprzedaży Ariela w Polsce obejmują erę tak zwanych "czarnych" Arieli a więc lata 1928-1930. W klubowym archiwum od lat gromadzimy zdjęcia brytyjskich motocykli z polskimi tablicami rejestracyjnymi. Znajduje się w nim pełen wachlarz modeli z Birningham: górnozaworowe 250ki, górne 500ki, dolne 550ki wyposażone w boczny wózek. W najbliższych miesiącach będziemy prezentować zgromadzone materiały liczące obecnie kilkadziesiąt motocykli. Obok BSA AJS oraz Rudge były to jedne z najbardziej popularnych brytyjskich motocykli w Polsce.  Niestety obecnie ciężko jest ocenić liczbę sprzedanych jednośladów.

Motocykl Nowoczesny, Stanisław Szydelski, wyd. 1928.

Czasopismo Raz dwa trzy,  nr 4, 12 maj 1931.

          Na początku lat dwudziestych polskie drogi opanowane były przez motocykle amerykańskich marek Harley Davidson oraz Indian. Były to ciężkie oraz niezawodne jednoślady, w większości motocykle pochodziły z demobilu wojskowego, wymagały niemałych inwestycji. Nowe pojazdy tych marek mimo, że występowały w polskiej sieci sprzedaży, dostępne były dla nielicznych z uwagi na bardzo wysokie ceny. Początki pierwszego przedstawicielstwa marki Harley Davidson datuje się na rok 1923. Była to firma Aleksander Andrzejewski zlokalizowana w Warszawie przy ul. Świętokrzyskiej 2. Około 1927 roku generalne przedstawicielstwo na kraj przejęła firma "Auto Service" Warszawa Nowy Świat 9. Harleye w Polsce w większości użytkowane były przez Pocztę, Policję oraz różnego rodzaju instytucje państwowe.

          Pod koniec lat dwudziestych dużą popularność zyskały w Polsce motocykle brytyjskie. Konstrukcje dojrzałe, nowoczesne, stanowiące idealny kompromis pomiędzy osiągami, ceną a pożądaną wytrzymałością. Maszyny silne, trwałe, ekonomiczne a dzięki specjalnej konstrukcji doskonale przystosowane do polskich warunków drogowych. Przeglądając archiwalne fotografie spotkać można przede wszystkim motocykle Ariel oraz BSA a w mniejszej ilości AJS oraz Rudge.

          W tym okresie generalnym przedstawicielem marki Ariel na Polskę był konsul brytyjski Georg Scott oraz jego wspólnik Leszek Pawłowski prowadzący sklep sportowy we Lwowie na Placu Halickim 7 . Ariele we Lwowie zyskały ogromną popularność, co będziemy udowadniać publikacją wielu motocykli zarejestrowanych w tym mieście.

          Najstarsze materiały drukowane jakie posiadamy w archiwum klubowym pochodzą z roku 1928.  Jednym z nich jest wycinek z książki Motocykl Nowoczesny Stanisława Szydelskiego (wydanie 2 uzupełnione z 1928r.) ukazujące Ariel Model D z 1928 roku. W archiwum znajduje się również unikatowa, wcześniej niepublikowana fotografia, która przedstawia konstruktora motocykla Sokół 600 Tadeusza Rudawskiego zasiadającego na ulubionym Ariel 500 OHV z 1928 roku.  

         

 

ARIEL W POLSCE

      Ogłoszenie prasowe w ramce obok pokazuje absolutną nowość, czterocylindrowego Ariela 4F z 1931 roku. Na początku lat 30. sieć sprzedaży marki znacznie się powiększyła. Jednym z pierwszych partnerów był krakowski "Autosport" (późniejszy "Motoservice") znajdujący się przy ul. Pijarskiej 4.  Przedsiębiorstwo od początku lat 20. związane było z szeroko pojętą motoryzacją. Środowisko krakowskie upodobało sobie Ariele i stamtąd pochodzi najwięcej zdjęć archiwalnych motocykli, które bardzo często wykorzystywane były w sporcie. Tam  został sprzedany jeden z klubowych motocykli - Ariel MF w specyfikacji z 1932 roku.

        Popularnym miejscem sprzedaży był dobrze znany w środowisku motocyklowym oddział poznański Kazimierz Falkiewicz - "Motocykle-przybory". Przypuszczalnie początek sprzedaży w tym miejscu przypada na erę slopera a więc na lata 1931-32. Z tego okresu pochodzą również pierwsze prospekty fabryczne w języku polskim (model SG oraz LF). Warto wspomnieć również o oddziale z Lublina Furma a Rose, ponieważ tam sprzedano jednego z klubowych motocykli - dolnozaworowy Ariel VB z 1931 roku. Niestety, pomimo zgromadzonej dokumentacji, nie udało się ustalić jakichkolwiek informacji punktach sprzedaży w mniejszych miastach.